lørdag 18. april 2009

Paaskefeiring i Quito

Juppsann! Da har vi vert i Ecuador i to uker, og her som alle andre steder har vi opplevd baade det ene og det andre. Naar vi forst kom til Quito fikk vi en innforing i hvor MEGET farlig denne byen var. (Ingrid ble mer skremt enn hun har vert noen gang tidligere). Direktoren paa hostellet vi bodde (som var kombinert med en spanskskole), folte tydeligvis ansvaret med á fortelle oss hvor vanlig det var at turistene som kom hit ble robbet. MEN, her er jentene som vet aa klare seg!

Etter en uke i Quito, som innebar blant annet en stor prosesjon paa Langfredag med mange tusen mennesker ute i gatene, traaling av gatene i byen, en uvanlig sen kveld ute paa byen med "broderen"(en kar fra Osterriket som bodde paa samme hostellet som oss), turer til "Gringoland" og enda ingen antydning til aa bli robbet, kan vi vell si oss ganske saa fornoyde;)

Vi tok oss ogsaa noen dagsturer ut av byen. Hver lordag er det et stort indianermarked i Otavalo, en by som ligger et par timers busstur nord for hovedstaden, og dette maatte vi selvfoglelig faa med oss. Med ca 40 dollar hver stappet spredt rundt om i underklerne, for vi av garde. Etter noen timer paa bussen, med utsikt over fint landskap og en informativ samtale med en kar fra Tsjekkia, ble vi heldigvis sluppet av bussen paa rett sted. Vi trodde nemlig at bussen stoppet paa en holdeplass i denne byen, og tenkte derfor ikke paa at det skulle vere noe problem. Men, plutselig begynte folkene i bussen og peke paa oss og var virkelig saa bekymret for at vi ikke skulle komme oss av paa rett sted. Og det viste seg at det var med rette.... Hadde ikke de minnet oss paa at vi skulle av denne plassen, og stoppet bussen for oss....hadde vi nok kommet mye lengre en planen var! Iallefall....vi kom oss naa der vi ville, til slutt. Vi maatte bare gaa gjennom byen (som vi egentlig ikke burde gaa igjennom ifolge guidebokene), for aa komme til markedet. Naar vi forst hadde kommet oss der var det mye spennende og baade se, og ikke minst kjope! Vi hadde med oss alt for lite penger! Her var det bare utrolig mange flotte ting. Siden vi maatte prioritere ble det mange varme kler for turen til Macchu Picchu. Vi fikk blant annet hver vaar deilige alpakkagenser/poncho, til en billig penge! DIGG!
Maa ogsa nevne det festlige dyremarkedet vi tok oss en snarvisit innom. Kjop og salg av baade det ene og andre. Ingrid mátte for eksempel takke nei til et godt tilbud om noen honer fra noen smaajenter....Hva skulle vell vi med honer?!?

Neste dag reiste vi til Mitad del Mundo - The middle of the World. Med andre ord - EKVATOR. Det var naa feslig nok aa ha vert der, men det mest spennende var nok turen vi tok opp til et gedigert vulkankrater etterpaa. Nedi dette vulkankrateret bodde det faktisk 150 mennesker, og det var til og med en skole der nede!!! For det meste var det bonder som dyrket av den fruktbare lavajorden. Skulle de faa solgt varene sine maatte de gaa den braatte og svingette veien opp til enden av krateret for aa komme seg til markedet for aa selge produktene sine. Folkene som bodde der var jammen spreke! Vi motte blant annet en gammel mann paa 98 aar som hadde hatt seg en tur opp, og var paa vei ned igjen da vi motte han. Helt utrolig!!! Var ganske flott der, men maa nok ha nervene i god behold skal en vaage og bo i et vulkankrater. Spesielt naar en vet at vulkanen kan vakne til liv igjen naar som helst!

Jupp, det var "litt" om vaar forste uke i Quito (paaskeuken). Paa mandag tok vi turen sorover mot Tambillo og Santa Martha Wildlife Rescue Center. Her har vi naa vert en uke, og kan vell med rette si at musklene vaare har ikke blitt brukt saa mye paa lenge! Naa er det helg og vi har fri (Herlig!), saa naa skal vi bare slappe av og kose oss med dyrene "vaare". Saa oppdatering paa livet vaart her faar komme senere.... Men om dere er interesserte i aa se mer fra plassen vi jobber paa, er det bare aa gaa inn paa: http://www.santamartharescue.org/, og trykke pa engelsk versjon under Santa Martha Tambillo.

God helg!!!
fár desverre ikke lastet opp bilder her, det gár litt seint;)